Zanim kupisz samochód

Chociaż większość tekstu, który jest poniżej dotyczy Citroena można te porady zastosować właściwie w przypadku każdego samochodu, oczywiście pomijając część poświęcona hydraulice.

Zanim kupisz samochód marki Citroen, Peugeot

Prawie wszystkie pojazdy koncernu PSA wyprodukowane po 01 stycznia 1980r, posiadają 4 lub 5 cyfrowy numer umieszczony gdzieś na karoserii. Dzięki temu numerowi, zwanemu numerem"ORGA", "RP" lub "DAM" można obliczyć dzień wyprodukowania samochodu.

Zgodnie z dostępnymi informacjami, Citroën rozpoczął znakowanie pojazdów 01 stycznia 1980r od numeru 1149. Od tego dnia numer ten wzrasta o 1 każdego dnia, obojętnie czy tego dnia fabryka pracowała czy nie.

W celu łatwego przeliczania numeru ORGA na datę produkcji samochodów PSA, poniżej umieszczono specjalny kalkulator.

Sprawdź datę produkcji po numerze ORGA

ORGA:     Pojazd wyprodukowano:  

Gdzie szukać numeru ORGA w samochodzie ?


2CV i Dyane na górze przegrody, po prawej stronie
Visa ? (szukaj na przednim słupku, kielichu przedniej kolumny zawieszenia lub przegrodzie)
C15 ? (szukaj na przednim słupku, kielichu przedniej kolumny zawieszenia lub przegrodzie)
Jumpy ? (szukaj na przednim słupku, lub przegrodzie)
Jumper ten model Citroëna nie posiadał numeru ORGA! - był produkowany w fabryce FIAT-a, w "Sevel Sud" we Włoszech
Berlingo na prawym kielichu przedniej kolumny zawieszenia
AX ? (szukaj na przednim słupku, kielichu przedniej kolumny zawieszenia lub przegrodzie)
BX namalowany jest na przednim słupku (z przodu przednich drzwi) po stronie kierowcy, pod górnym zawiasem, niedaleko naklejki określającej ciśnienie w oponach
CX z przodu lewego kielicha przedniej kolumny zawieszenia, często ukryty pod wiązkami elektrycznymi
ZX ? (szukaj na przednim słupku, kielichu przedniej kolumny zawieszenia lub przegrodzie)
Evasion On the chassis just in front of the inner right front wheel arch
GSA po wewnętrznej stronie prawego przedniego błotnika (?)
Saxo z przodu prawego kielicha przedniej kolumny zawieszenia
Xantia na przegrodzie czołowej, z przodu, po prawej stronie, przy kuli zawieszenia (jakby pod przednią szybą). W tym miejscu powinno się znaleść literowy kod lakieru, oraz mniejszymi literami, powyżej niego numer ORGA.
Xsara z przodu prawego kielicha przedniej kolumny zawieszenia
XM namalowany jest na przednim słupku (z przodu przednich drzwi) po stronie kierowcy
pozostałe od 2000r na etykiecie umieszczonej na przednim słupku (z przodu przednich drzwi) po stronie kierowcy

Sprawdź czy auto ma hak holowniczy. Jeżeli tak - nie kupuj tego samochodu. Nawet jeżeli chcesz coś holować, to najlepiej jest dokupić hak, niż ryzykować, że samochód jest "rozciągnięty" i zużyty poprzez holowanie.

Sprawdź opony - zużyte nieregularnie opony mogą świadczyć o złej zbieżności, ale równie dobrze może być to wynik nieprawidłowej naprawy samochodu po wypadku (w Polsce to dość typowe). Nie zapomnij obejrzeć koła zapasowego, znajduje się z tyłu samochodu. Żeby je sprawdzić podnieś auto na najwyższą pozycję, wtedy jest do niego łatwy dostęp.

Sprawdź stan szkła na szybach. Małe pęcherzyki powietrza w przedniej szybie mogą świadczyć o rozklejaniu się jej. Mocno porysowane szyby utrudniają jazdę zwłaszcza w nocy. Sprawdź stan szkieł w lampach.

Stań kilka metrów od samochodu i oceń jego lakier. Jeżeli właściciel zapewnia, że auto nigdy nie było malowane, a ty widzisz różnicę w kolorach lakieru (nawet niewielką) to prawdopodobnie skutek jakiegoś wypadku. Dokładnie sprawdź szczeliny pomiędzy drzwiami, powinny być jednakowe wszędzie. W starych autach jednak może się zdarzyć, że będą biegły pod ukosem - oznacza to konieczność regulacji drzwi, a nawet wymiany mocowań!

Rdza dla współczesnych aut nie powinna być problemem. Jeżeli jednak zauważysz jej ślady nie kupuj tego samochodu. Występowanie korozji w kilkuletnich samochodach może świadczyć o źle wykonanej w przeszłości naprawie blacharskiej lub o tym, że auto zostało zalane na przykład na wskutek powodzi.

Zalanie samochodu ma bardzo negatywny wpływ na instalacje elektryczną.

Sprawdź poszczególne części auta pod względem symetrii. Sprawdź dokładnie bieg wszystkich prostych linii w samochodzie. Jeżeli masz wątpliwości co do pochodzenia/stanu auta jedź na laserową geometrię nadwozia - niewielki wydatek zaoszczędzi ci stresów przy późniejszym użytkowaniu auta.

Ważna część testu - zawieszenie hudropneumatyczne. Zanim pojedziesz na jazdę próbną, wykonaj kilka podstawowych czynności. Najpierw uruchom silnik i ustaw dźwignię położenia na maksymalną wysokość. Auto powinno płynnie po chwili się podnieść. Jeżeli przód albo tył poruszają się skokami, niezbyt płynnie, może to świadczyć o zużyciu kul. Następnie wyłącz silnik i kilkanaście razy naciśnij na pedał hamulca, jeżeli auto opada jest to sygnał, że uszkodzony jest dystrybutor hamulców. Jeżeli opada od razu po naciśnięciu raczej odpuść sobie samochód. Włącz ponownie silnik, ustaw dźwignię na normalną pozycję do jazdy. Wysiądź z auta i naciśnij łagodnie ale z dużą siłą na przedni zderzak. Przód auta powinien opaść około 10 centymetrów. Po chwili (mimo że trzymasz!) przód wróci do normalnego położenia. Jeżeli tak nie jest to też raczej daruj sobie zakup. Po puszczeniu przez ciebie zderzaka auto powinno po kilku sekundach wrócić do normalnego położenia. W tym czasie nie powinieneś słyszeć pracy pompy hydraulicznej (charakterystyczne tykanie). Jeżeli auto nie opada po puszczeniu zderzaka oznacza to najczęściej uszkodzony korektor wysokości. Jeżeli pompa często pracuje jest to oznaka uszkodzonego, zużytego akumulatora ciśnienia lub nieszczelności układu, lub zużytych kul zawieszenia. Test ze zderzakiem powtórz z tyłu, auto powinno zachowywać się tak samo jak z przodu. Teraz wejdź do auta, opuść je na pozycję parkingową. Wyłącz silnik i przesuń dźwignię na pozycję maksymalnej wysokości (serwisową). Jeżeli auto podniesie się to znaczy, że akumulator ciśnienia jest sprawny. Jeżeli nie to nadaje się do wymiany.

Teraz czeka cię jazda próbna. Dla uniknięcia niespodzianek warto podjechać do warsztatu diagnostycznego na test silnika na hamowni lub test sprężania. Warto to zrobić, zwłaszcza jeżeli auto ma duży przebieg. Wydatek rzędu 100 złotych zaoszczędzi nam mnóstwo nerwów później. Mechanik zrobi odpowiedni test i powie co i jak.

Jeżeli właściciel auta nie chce się zgodzić na jazdę próbną, jazdę do warsztatu lub na geometrię to nawet gdy cena jest atrakcyjna daruj sobie ten samochód.

Inne testy zrób według uznania. Jeżeli nie znasz się na Citroenach, nigdy wcześniej żadnego nie miałeś to znajdź kogoś, kto będzie mógł z tobą jechać. Jeżeli w okolicy nie masz żadnego znajomego to dogadaj się z mechanikiem z warsztatu Citroena. Za niewielką opłatę dokładnie sprawdzi auto i opowie co i jak z nim jest. Pamiętaj, że zakup auta to duży wydatek, i lepiej zainwestować 100-200 złotych w przegląd przed zakupem niż 1000 albo więcej w naprawę po zakupie.

Jeżeli auto wymaga naprawy to zawsze możesz wynegocjować z właścicielem niższą cenę (czasami dużo niższą). Jeżeli wszystko wygląda OK, to przez przypadek nie daj poznać tego po sobie. Zwyczajowo przyjęło się, że sprzedający opuszcza 10% ceny.

Jeżeli auto ma dodatkowe wyposażenie takie jak alarm, radio, dodatkowe głośniki, to nie powoduje podwyższenia jego ceny!!! To tylko dodatkowa atrakcja dla kupującego, ale na końcową cenę nie powinna mieć wpływu. Sprawdź w odpowiednich tabelach ile kosztują średnio modele, które chcesz zakupić.

.: Silnik :.
.: Hydraulika :.
.: Jak kupować :.
 
  ______________________________
(c) 2005 -2015 Piotr Jeździkowski